دیگ بخار

دیگ بخار

  1. دیگ بخار

خانه ها و آپارتمان های قدیمی ممکن است دیگ های بخار و سیستم های رادیاتور سنتی داشته باشند. اینها از یک دیگ مرکزی استفاده می کنند که بخار یا آب را از طریق لوله ها به درون رادیاتور در اطراف خانه گردش می دهد. این روش برای تامین گرمای منطقه‌ای بهترین است، اما برای گرم کردن هم‌زمان جاهای بزرگ‌تر خانه کارآمد نیست.

منبع سوخت: گاز طبیعی، پروپان، نفت کوره، مخلوط بیودیزل یا الکتریسیته

مزیت: جریان هوای گرمی فراهم می کند که هوا را مانند سایر سیستم های گرمایشی خشک نمی کند.

معایب: سیستم های دیگ بخار را نمی توان با سیستم تهویه مطبوع در تمام طول سال استفاده کرد

  1. پمپ حرارتی

پمپ های حرارتی جدیدترین فناوری سیستم گرمایش خانه هستند. آنها از سیستمی شبیه به تهویه مطبوع با استخراج گرما از هوا و رساندن آن به خانه از طریق یک تهویه هوای داخلی استفاده می کنند. یک سیستم پمپ حرارتی محبوب به عنوان سیستم گرمایش مینی اسپلیت یا بدون کانال شناخته می شود.

این سیستم از یک واحد کمپرسور کوچک در فضای باز و هواگیرهای داخلی استفاده می کند که می توانند در اتاق های مختلف در سراسر خانه قرار گیرند. آنها می توانند در طول ماه های تابستان به حالت تهویه مطبوع تغییر کنند.

منبع سوخت: برق یا گاز طبیعی

مزیت: نیازی به کانال کشی نیست و واحدهای دیواری امکان کنترل دقیق دمای هر اتاق را فراهم می کنند

عیب: در آب و هوای سرد کارآمد نیست.

 

  1.  مقاومت الکتریکی

سیستم های گرمایش مقاومتی الکتریکی یا بخاری های برقی به دلیل هزینه بالای برق به عنوان سیستم گرمایش اصلی خانه استفاده نمی شوند. با این حال، آنها یک سیستم گرمایش تکمیل کننده خوب برای دفاتر خانگی، زیرزمین ها، یا محل کار هستند.

 

بخاری های برقی آسان نصب و نسبتا ارزان هستند. آنها معمولاً قابل حمل هستند و حمل و نقل آنها از اتاقی به اتاق دیگر آسان است. آنها همچنین هیچ قطعه متحرکی ندارند و عملاً به تعمیر و نگهداری، کانال کشی، هواگیر یا تجهیزات دیگری نیاز ندارند.

منبع سوخت: برق

مزیت: سیستم های مقاومت الکتریکی همه کاره هستند و تقریباً در هر مکانی قابل نصب هستند.

عیب: آنها از برق زیادی استفاده می کنند و می توانند قبض برق را به میزان قابل توجهی افزایش دهند

  1.  بخاری پایه

سیستم‌های گرمکن پایه آب گرم که به سیستم‌های هیدرونیک نیز معروف هستند، شکلی مدرن از گرمای تابشی هستند که می‌تواند بسیار کارآمد باشد. این سیستم‌ها با استفاده از یک دیگ مرکزی، آب را گرم می‌کنند که از طریق سیستم لوله‌های آب به واحدهای گرمایش قرنیز با مشخصات پایین گردش می‌کند. اینها نسخه های به روز شده سیستم رادیاتور عمودی سنتی هستند. آنها به بالا آمدن هوای گرم از واحد قرنیز کمک می کنند در حالی که هوای سرد را برای گرم کردن به سمت واحد فشار می دهند.

منبع سوخت: گاز طبیعی، پروپان، نفت کوره یا برق

مزیت: سیستم های هیدرونیک مکانیزم های کنترل دما را دقیق ارائه می دهند

عیب: سیستم های دیگ و آب گرم را نمی توان با سیستم های تهویه مطبوع ترکیب کرد

  1.  گرمایش خورشیدی فعال

سیستم گرمایش خانه مدرن تر، گرمایش خورشیدی است که از انرژی خورشیدی برای گرم کردن سیال استفاده می کند و گرمای خورشیدی را مستقیماً به فضای داخلی یا یک سیستم ذخیره سازی برای استفاده بعدی منتقل می کند. اینها معمولاً با سیستم های گرمایش تابشی، دیگهای بخار یا پمپ های حرارتی تکمیل می شوند. اما سیستم‌های گرمایش خورشیدی فعال می‌توانند گرما را با استفاده از کف تابشی، پایه‌های آب گرم یا سیستم هوای مرکزی توزیع کنند.

 

متأسفانه، سیستم‌های خورشیدی فعال هنوز به بازار سیستم‌های گرمایش خانگی در ایران راه نیافته اند بصورت گسترده.

 

منبع سوخت: انرژی خورشیدی

مزیت: رویکرد سازگار با محیط زیست برای گرم کردن خانه

نقطه ضعف: سیستم های خورشیدی فعال هنوز برای کارکردن به سیستم های گرمایش سنتی متکی هستند.

  1.  گرمایش هیبریدی

سیستم های هیبریدی گرمایش خانه، بهره وری انرژی یک سیستم پمپ حرارتی را با قدرت یک کوره گازی ترکیب می کند. بیشتر اوقات، پمپ حرارتی با ظرفیت کلی برای گرم کردن خانه کار می کند. سپس در شرایط آب و هوایی شدید، کوره سیستم را تکمیل می کند تا به دمای مطلوب برسد.

 

از آنجایی که هر دو سیستم مکمل یکدیگر هستند، فشار کمتری روی هر سیستم وارد می‌شود که به معنای تعمیر و تعویض کمتر است.

منبع سوخت: گاز طبیعی و برق

مزیت: سیستم های هیبریدی یک راه حل کامل گرمایش ارائه می دهند که در دماهای شدید کار می کند

نقطه ضعف: سیستم پمپ حرارتی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و یک سال در میان بررسی خدمات دارد

  1.  کوره هوایی گرانشی

یک نسخه مدرن از سیستم گرمایش کوره سنتی، کوره های هوای گرانشی هوا را از طریق کانال ها توزیع می کنند. با این حال، سیستم‌های کوره هوای گرانشی به جای فشار آوردن هوا از طریق دمنده، اجازه می‌دهند هوای گرم بالا آمده و هوای خنک داخل شود. یک کوره در زیرزمین هوا را گرم می کند که از طریق درها به اتاق ها می رود و هوای خنک از طریق سیستم دیگری از کانال های برگشت هوای سرد به کوره باز می گردد.

منبع سوخت: گاز طبیعی، پروپان، نفت یا برق

مزیت: این سیستم عملاً هیچ قطعه متحرکی ندارد، بنابراین نیاز به نگهداری و توجه کمتری دارد

عیب: تنظیم دما به زمان نیاز دارد زیرا سیستم بر روی جریان های همرفتی ساده کار می کند.

سخن پایانی

درک انواع بسیاری از سیستم های گرمایش خانه به شما این امکان را می دهد که بهترین تصمیم را در مورد نحوه گرمایش خانه خود بگیرید یا تصمیم بگیرید که کدام سیستم را هنگام جستجوی خانه ترجیح می دهید. دانستن اینکه کدام سیستم برای شما بهتر کار می کند می تواند به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند.