پایپینگ یا لوله کشی صنعتی چیست؟

پایپینگ یا لوله کشی صنعتی چیست؟

سیستم‌های لوله‌کشی صنعتی مجموعه‌ای از لوله‌ها هستند که از طریق اتصالات به یکدیگر متصل شده و سیالات را از یک مکان به مکانی دیگر انتقال می‌دهند. سیستم‌های پایپینگ برای انتقال تمام سیالات مایع یا گاز، مواد خمیری یا سیالات استفاده شده و طیف وسیعی از محدوده فشار و دمای مورد استفاده در  صنایع مختلف را پوشش می‌دهد.  دراین مقاله از تاسیسات تهران می خواهیم به تعاریف دقیق پایپینگ و لوله کشی بپردازیم.

پایپینگ یا لوله کشی صنعتی چیست؟

زمانی که نیاز باشد از لوله و لوله کشی در مقیاس‌های بزرگ صنعتی استفاده کنیم، دیگر معیارهای فنی و قوانین و مقررات لوله کشی تاسیسات کارآمد نخواهند بود. از این رو باید انواع دیگری از سیستم‌های لوله کشی مطرح شوند که نیازهای بخش صنعتی را برآورده کند. لوله کشی صنعتی یا به اصطلاح پایپینگ (Piping)  به همین دلیل مطرح شده است.

پایپینگ-یا-لوله-کشی-صنعتی-چیست؟

 منظور از پایپینگ چیست؟

پایپینگ به مجموعه از لوله‌ها، اتصالات، تجهیزات و قطعات دیگری گفته می‌شود که برای سیستم لوله کشی در مقیاس‌های بزرگتر و برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شوند. در صنایع شرایط محیطی، نیازهای عملکردی و نوع سیالات بسیار متفاوت هستند. به کمک پایپینگ می‌توان مواد و متریال‌های مختلفی را جا به جا کرد. از این رو لوله کشی صنعتی برای منتقل کردن، مخلوط کردن، جداسازی، تخلیه، اندازه گیری و یا حتی کنترل سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک لوله کشی صنعتی می‌توان حجم زیادی از سیالات مختلف و گازها را در مسیرهای بسیار طولانی و پر پیچ و خم انتقال داد. بدین صورت راندمان کاری صنایع افزایش پیدا خواهد کرد.

کاربردهای پایپینگ چیست؟

لوله‌های صنعتی اغلب، اما نه لزوما، به صورت استوانه‌ای شکل طراحی و ساخته شده و توسط اتصالات مخصوص با فرم‌دهی خاص به یکدیگر متصل شده و پیکربندی می‌شوند. معمولا از لوله‌های استوانه‌ای در انتقال انرژی، دوغاب و دیگر سیالات از محلی به محل دیگر استفاده می‌شود.

به طور کلی لوله کشی صنعتی در ساخت و ساز و بسیاری از زیرساخت‌های عمرانی مانند موارد زیر بکار می‌رود:

  • پتروشیمی
  • صنایع غذایی
  • شهرسازی
  • نفت و گاز
  • نیروگاه
  • سازه‌های دریایی
  • کشاورزی
  • ساختمان‌سازی
  • راه‌سازی
  • تهویه
  • تصفیه فاضلاب
  • ساخت مواد نیمه رسانا
  • لایروبی

 

کاربرد-های-پایپینگ

تفاوت لوله کشی تاسیسات با پایپینگ

اگر بخواهیم در مورد این دو روش لوله کشی صحبت کنیم، ممکن است تعریف دقیق آن ها تا حدی دشوار به نظر برسد.چرا که ظاهراً از مواد و تکنیک های مشابه استفاده می کنند؛ اما اگر قصد داشته باشید که لوله کشی تاسیسات یا لوله کشی فرآیند را انجام دهید، متوجه خواهید شد که تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد که برای عملکرد صحیح و ایمن کارخانه بسیار مهم است.

سیال قابل انتقال

از جمله اصلی‌ترین و مهمترین تفاوت لوله کشی و پایپینگ، نوع سیالی است که به کمک چنین سیستم‌هایی، منتقل می‌شود. در لوله کشی تاسیسات ساختمانی ماده منتقل شده، معمولاً آب شرب و آشامیدنی است. این مایع کمترین خطر ممکن را داشته و در دسته مایعات بی‌اثر جای گرفته است. اما در سوی دیگر، سیالات و گازهای خطرناک و واکنشی مختلفی به کمک سیستم پایپینگ جا به جا می‌شوند. همچنین ممکن است گاهی مواد غذایی و آشامیدنی در سیستم لوله کشی صنعتی انتقال پیدا کنند.

از این رو به دلیل احتمال بالای نشت، خوردگی، انفجار، خطرات زیست محیطی، بروز آلودگی و مسمومیت در مواد غذایی و… نیاز است تا از لوله‌هایی با جنس‌های به خصوص در صنعت پایپینگ استفاده شود.

تفاوت-پایپینگ-با-لوله-کشی

خطرات موجود

در پیاده‌سازی سیستم پایپینگ، احتمال بروز خطر بسیار زیاد خواهد بود. در حالی که در سیستم لوله کشی تاسیسات، این خطرات بسیار ناچیز و محدود هستند. از این رو نیاز است تا از نیروهای ماهر، تجهیزات و دستگاه‌های به خصوص، لوازم ایمنی و… برای کاهش خطرات لوله کشی صنعتی استفاده شود.

از جمله خطراتی که ممکن است در سیستم‌های لوله کشی صنعتی یا پایپینگ به وجود بیایید می‌توان به بروز حوادث جانی، تخریب سازه‌های صنعتی، آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات، آلودگیهای شیمیایی و… اشاره کرد. به یاد داشته باشید که بسیاری از این آسیب‌ها در کنار هزینه‌های سنگین، خسارات برگشت ناپذیری را به جای می‌گذارند.

تخصص و طراحی

اگر بخواهیم در خصوص تفاوت لوله کشی با پایپینگ صحبت کنیم، بدون شک باید به تخصص و طراحی اشاره کرد. برای پیاده‌سازی لوله کشی صنعتی، نیاز به نیروهای خبره و متخصص در این زمینه داریم. برای مثال باید از مهندسین با تحصیلات بالا که دارای تجربه کافی هستند برای طراحی و اجرای سیستم لوله کشی صنعتی کمک گرفت. این در حالی است که یک مهندس تاسیسات تازه‌کار هم می‌تواند با اندکی تجربه به خوبی از پس طراحی، پیاده‌سازی و نصب بسیاری از لوله‌کشی‌های تاسیساتی ساده برآید. البته این گفته به هیچ عنوان به معنی کم اهمیت بودن نکات ایمنی و سایر معیارها در طراحی تاسیسات ساختمانی نیست.

پایپینگ-چیست؟

مهندسینی که برای لوله‌کشی صنعتی کار طراحی و اجرا  را به عهده دارند، باید به قوانین و مقررات روز دنیا در خصوص پیاده‌سازی سیستم‌های پایپینگ آشنا بوده و گواهینامه‌های لازم را کسب کرده باشند. همچنین دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه باشند تا طراحی و پیاده‌سازی خطوط لوله کشی صنعتی بسیار حساس را با دقت بالایی انجام دهند.

سوالات متداول

پایپینگ چیست؟

این واژه به معنای لوله کشی صنعتی است و کاربرد عمده آن در بخش های صنعتی همچون پالایشگاه ها و کارخانجات صنعتی است.

تفاوت لوله کشی صنعتی و خانگی چیست؟

اصلی ترین تفاوتی که میان لوله کشی خانگی و صنعتی وجود دارد این است که در لوله کشی صنعتی لوله ها تحت فشار قرار دارند و به همین سبب سیستم لوله کشی آنها باید مطابق با استانداردهای بالایی طراحی و اجرا شود. این در حالی است که سیستم های لوله کشی خانگی به پیچیدگی سیستم های لوله کشی صنعتی یا پایپینگ نیست.

در لوله کشی های صنعتی چه تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرند؟

پرکاربردترین تجهیزاتی که در لوله کشی صنعتی بکار می روند عبارت اند از: لوله، تیوب، اتصالات، فلنج، ولو و ساپورت.

سیستم های پایپینگ دارای چه انواعی هستند؟

این نوع از سیستم های لوله کشی صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به لوله کشی فرآیندی، خدماتی، شهری، دریایی، تبرید، انتقالی و نیروگاهی اشاره نمود

<

<