چطور از مصرف برق زیاد کولر گازی جلوگیری کنیم؟

چطور از مصرف برق زیاد کولر گازی جلوگیری کنیم؟

به طورکلی استفاده از هر وسیله الکتریکی مانند کولر گازی و اسپیلت ها نیازمند اطلاعاتی است تا بتوان از آن به صورت بهینه تر و بهتر استفاده کرد تا هم آسیبی به خود وسیله و هم آسیبی به افراد نرسد. برای مثال وسیله ای مانند کولر گازی باید اطلاعاتی داشته باشیم که بتوانیم تا جایی که امکان پذیر است از مصرف برق بیش از حد آن ها جلوگیری کنیم. علت هم این است که از پرداخت هزینه سرسام آور برق مصرفی جلوگیری می نماید و متقابلا بدون توجه به آن موارد ممکن است با هزینه سنگین برق مصرفی مواجه گردید. به عبارت دیگر همانطور که به دلیل جهش بهای گاز مصرفی نمی توان استفاده از دستگاه های گرمایشی پکیج و موتور خانه را تعطیل کرد و باید راهکارهای جلوگیری از اتلاف حرارتی ساختمان ها را بازگو نمود تا مشترکان با هزینه متعادل گاز مصرفی روبرو شوند، برای فصل تابستان نیز لازم است راههای کاهش برق مصرفی کولرهای گازی و اسپلیت برای آگاهی مصرف کنندگان را بازگو نمود خصوصا اینکه استفاده از کولرهای گازی به دلیل مزایا و هوای بسیار خنک و مطبوع آنها با استقبال بسیاری مواجه گردیده و به سرعت نیز در حال افزایش است.

در این مقاله از تاسیسات تهران قصد داریم تا در این رابطه صحبت کنیم با ما همراه باشید

انتخاب برند مناسب

اگر شما از دسته افرادی هستید که به تازگی در صدد خرید کولر گازی می باشند باید به شما بگویم که در انتخاب برند بسیار با دقت عمل کنید. چرا که برند انتخابی شما میزان برق مصرفی را برای آن وسیله در نظر می گیرد همین موضوع تعیین کننده میزان برق مصرفی شما در هر ماه است. ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که کدام برند مناسب تر است اما باید بگوییم که در مورد اینکه چه مارک یا برندی را از انواع موجود در بازار انتخاب نمائیم ،دقیقا نمی توان اظهار نظر کرد زیرا اولا این دستگاه ها همگی از نظر ساختار و قطعات مشابه هستند و ثانیا بر اساس اینکه چه ظرفیتی مورد نیازباشد، طیف محصولات آنها با هم متفاوتند ولی بطور کلی چون استفاده از کولر های اسپیلت و گازی نیازمند دریافت خدمات بعد از فروش مناسب می باشند بهتر است انتخاب شما به خوشنام ترین ها در زمینه خدمات بعد از فروش اختصاص یابد. اما می توان توصیه ای هایی در این زمینه داشت برای مثال اگر در بالای واحد آپارتمانی مورد نظر شما سقف بام واقع شده است و شما در بالاترین طبقه ساختمان سکونت دارید، به دلیل تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحد زیر سقف،ناگزیر باید به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن بین 600 تا 800 (BTU) ظرفیت برودتی در نظر بگیرید ولی اگر در طبقات وسط ساختمان ساکن هستید به ازاء هر متر مربع می توانید حدود 400 تا 600 (BTU) ظرفیت برودتی برای کولرگازی یا اسپلیت مورد نیاز خود در نظر بگیرید.

بهترین برند کولر گازی

ترموستات گزینه مناسبی برای تنظیم دمای اتاق

از جمله پیشنهاداتی که در راستای کم کردن مصرف برق کولر های گازی می توان داد این است که کولر شما ترموستات داشته باشد. شما قادرید طوری آن را تنظیم کنید که در زمان حضور در خانه دستگاه با دمای مناسب، هوای مطبوع تولید کند و در زمان عدم حضور به طور اتوماتیک کولر را خاموش کند. تاثیر این دستگاه کوچک در تنظیم دمای هوای محیط و جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار چشمگیر است. علاوه بر آن به کولر گازی نیز فشار زیادی جهت تولید هوای خنک وارد نمی‌شود. نکات دیگری نیز وجود دارند که در صورت رعایت آنها از اتلاف انرژی برق جلوگیری می‌کند. رعایت این نکات در زمان خرید کولر گازی بسیار لازم است و شما را یاری می‌کند. بدین ترتیب برای اینکه مناسب‌ترین دستگاه را برای فضای خانه خود انتخاب کنید که در مصرف برق نیز تاثیر داشته باشد باید نکات زیر را هنگام انتخاب دستگاه رعایت کنید.

ترموستات

محل نصب کولر را چک کنید.

صرف نظر از دمای کلی شهر شما باید دما و شرایط محل نصب را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال برای مثال اگر کندانسور کولر را در معرض تابش نور مستقیم خورشید نصب کنید، نه تنها این قطعه خیلی سریع آسیب خواهد دید؛ بلکه ناچار است با مصرف برق بیشتر، وظیفه خود را برای تولید باد خنک انجام دهد.

بهترین محل برای نصب کولر

فیلتر ها را به صورت مرتب چک کنید.

از جمله اقدامات مهم برای کاهش مصرف برق کولر گازی این است که به صورت دائمی و مرتب سرویس شود. برای مثال تمیز کردن دائمی فیلترها مسئله حائز اهمیتی است چرا که   این قطعات وظیفه دارند که هوای موجود در اتاق را تصفیه کنند؛ به همین دلیل ممکن است گرد و غبار و ذرات زیادی بر روی آن‌ها بنشیند. همین موضوع توانایی فیلترها را در تمیز کردن هوای محیط کاهش داده و در نتیجه باعث می‌شود کاه دستگاه انرژی بیشتری را برای عبور هوا از میان این قطعات صرف کند.

 مساحت اتاق را در نظر بگیرید.

علاوه بر اینکه برای خنک کردن اتاق باید توان آن را در نظر داشته باشید باید مساحت اتاقی که کولر را در آن استفاده می کنید را نیز در نظر بگیرید.  برای اینکه بدانید که هر متر مربع از فضای اتاق شما چقدر هوای خنک نیاز دارد باید ببینید خانه شما در چه شرایطی است. اگر طبقه آخر آپارتمان هستید و سقف روی سر شما، پشت بام است به علت نفوذ زیاد گرما به ازای هر متر مربع  600-800 واحد (BUT ) ظرفیت هوای خنک نیاز دارید و اگر در طبقه وسط هستید به ازای هر متر مربع 400-600 (BUT )  نیاز است.

دمای مناسب را برای اتاق تامین کنید.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در زمان استفاده از کولر گازی انجام می‌دهند، این است که دمای آن را بر روی مقدار بسیار پایینی تنظیم می‌کنند. این کار نه تنها باعث می‌شود که کولر انرژی بیشتری را برای رسیدن به دمای مطلوب مصرف کند، بلکه هوای اتاق را هم نامطلوب و غیر قابل‌ تحمل خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که دمای کولر گازی را بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا مصرف انرژی در آن بهینه شود.

<